woensdag 15 juli 2015

Rob's Ouwe Lullen Tour deel 11: The Who Ziggodome 2 juli 2015

Ze hebben niet de status van The Beatles of The Stones, maar toch: The Who behoort tot de absolute groten der aarde. Ze komen uit het decennium waarover een sluier van liefde, magie, nostalgie, maar ook een waas van mystiek hangt. Was het allemaal echt zo mooi als velen ons nu doen geloven? Waren de jaren zestig echt dat keerpunt voor de mensheid?

Het antwoord is waarschijnlijk ja en nee. Natuurlijk is er op sociaal en artistiek gebied veel gebeurd in dat decennium. Maar de aanloop begon al in de jaren 50; de jaren na de tweede wereldoorlog, de jaren van wederopbouw. Bovendien begonnen de roerige jaren zestig zoals we ze kennen eigenlijk pas in 1965 en liepen ze op 1 januari 1970 nog een aantal jaren door.

De antwoorden ja en nee zijn eveneens van toepassing op de vraag of The Who behoren tot de magische acts van de jaren 60. Ik ben geneigd ja te zeggen. Zeker nadat ik op 2 juli getuige was van het laatste concert van hun Europese tour (en mogelijk laatste show in Nederland ooit). Nee, de band rondom Roger Daltrey en Pete Townshend had bij mij ook nooit de status die The Beatles en The Stones (of The Doors en Dylan) hadden. Maar toch, ik wilde ze zien. The Who scoorde minder hits, maakte minder albums en heeft daardoor slechts een handvol klassiekers op hun naam staan Zingt Tante Mien uit Assen hun hits mee zoals ze dat wel in de Arena bij The Stones doet? The Who heeft geen rijtje ala Satisfaction, Sympathy for the Devil, Brown Sugar, Angie et cetera. En ook geen serie als Hey Jude, Let it Be, Yesterday, She Loves You et cetera. Liedjes die iedere generatie opnieuw met de paplepel krijgt ingestopt.

My Generation? Ja zeker! Die wel. Who are You? Yep, al was het alleen maar vanwege de tv-serie. Maar dan? Pinball Wizard? Misschien. Won’t get Fooled Again? Tja, voer voor Classic Rock liefhebbers. Behind Blue Eyes? Misschien nog net. Dat ze die ultieme status niet hebben is punt 1 niet erg en punt 2 zijn de heren er zich daar zelf ook bewust van. Pete Townshend vertelde 
in de Ziggo Dome vaak over de verhalen achter de liedjes. Hoe ze ontstaan waren. Over het waarom. Zo was The Who eind jaren zestig vooral heel druk in de VS en speelde de band onder andere op Woodstock. Het werd tijd voor een hit in Europa, zodat de mensen hun daar niet zouden vergeten. Het resultaat werd: I can see for Miles. Een meezinger. Maar nee, zo vertelt de gitarist. Het deed bijna niets in de charts. Het volk pakte het nummer niet op.

Een kleine 50 jaar later kent een beetje Classic Rock liefhebber die hit wel. De zelfspot kwam regelmatig terug. “Dat! Dat daarachter is toch een bierkraam? Of niet dan,” zo vroeg Townshend halverwege de avond aan het publiek. “Ik zie hier verdomme kids van 25 jaar in de zaal staan. Man op die leeftijd stond ik liever bier te drinken dan naar een ouwe lul van 70 jaar te kijken.” Zijn uitleg over hoe hij Eminence Front aan Miami Vice had verkocht was eveneens voorzien van het nodige cynisme. Ja, puur voor de poen. Toen al. In de jaren 80. Voor het internet. Ook vertelde de gitarist hoe hij nu van het leven genoot. Van zijn dure auto’s of een fantastisch in Nederland gemaakt jacht. “From your fucking money! Haha!” Die eerlijke verhalen die Townshend opbiechtte, bevestigden de status van The Who. De status van rockhelden.

Want er ging gewoon een lichte schok door mijn lijf toen de twee enig overgebleven leden van deze Britse band het podium betraden. Ja, mijn eerste concert van The Who en ik had even kippenvel omdat er in mijn ogen toch twee Rockgoden op slechts een paar meter afstand stonden. Daltrey en Townshend mogen dan geen Jagger en Richards of Lennon en McCartney zijn, voor mij hadden ze die avond in de Ziggodome wel hetzelfde charisma.

Was ik in die eerste minuut al om. Na twee uur was ik volledig verkocht. Wat een band! Wat een power! Wat een indrukwekkende reeks rockklassiekers hebben ze stiekem toch gemaakt. Eigenlijk was vooraf al duidelijk hoe groots The Who is. Voor de show werd op het scherm door middel van foto’s en teksten de historie van de band belicht. Het verhaal van Woodstock. De tragische dood van drummer Keith Moon. Het net zo tragische einde van bassist John Entwistle. De foto’s uit de gloriejaren voor volle stadions. De albumhoezen. Hier stond een portie rockhistorie op het podium om U tegen te zeggen. En met name de uitvoering van al die nummers was magisch. In de dagen voor het concert las ik vaak verhalen over de stem van zanger Roger Daltrey; die zou aan kracht hebben ingeboet. Yeah right! Mijn kont. Die stem was fantastisch. In de hoge en lage regionen. Na afloop sprak ik mensen die aangaven dat er in het recente verleden inderdaad mindere avonden waren geweest, maar deze avond klopte alles. Dus ook de stem.



Kippenvel was er niet alleen bij de opkomst van de Daltrey en Townshend, maar ook bij het intro van You better you bet of gewoon toen ze na een korte welkoms toespraak Who are You inzetten. Dat overbekende intro. Het gejuich vanuit de zaal. Eigenlijk was toen al duidelijk dat het een bijzondere avond zou worden. See me, Feel me, Amazing Journey, Pinball Wizard of welk nummer dan ook. Allemaal bevestigden ze wat ik tijdens de show steeds meer voelde. Het was een historische avond. En wat ben ik blij dat ik ze toch minimaal één keer live aan het werk mocht zien. Daltrey en Townshend! Die ouwe rakkers. They didn’t die before they got old! God zij dank niet!

Rob

Geen opmerkingen:

Een reactie posten