zaterdag 18 april 2015

Mind Games

Een zaterdag vol tegenstellingen. Van de serene rust in het Arnold Janssen klooster naar de dampende rock van de Guy Smeets Band tijdens Record Store Day bij Sounds Venlo​.  

Als eerstejaars (noem ons Freshmen/Brugpiepers) van de cursus Venlogie kregen wij onder andere een korte rondleiding over een deel van het kloosterterrein. Nooit geweten dat deze locatie - waar zich tevens andere kloosters en het missiemuseum bevinden- zo groot is. Imposante gebouwen, lange gangen, een serene rust, sommige delen volledig verlaten. Mensen bezoeken deze plek bewust om voor korte tijd in retraite te gaan, tot zichzelf te komen of gewoon om af te schakelen van de dagelijkse hectiek. In het verleden leefden broeders en zusters hier  - in gescheiden kloosters - 30, 40 jaar lang; ze kwamen nooit buiten de kloostermuren. Sterker: er bevinden zich speciale ondergrondse gangen om van het ene gebouw in het andere te geraken; zonder ooit buiten te komen, zonder ooit te proeven van het leven. Leven zonder verleiding




Vaak gedacht dat ik het misschien ook wel eens zou willen proberen: even weg van deze maffe wereld. Maar de lange, kille kloostergangen hadden voor mij ook iets deprimerends. Hoe interessant de verhalen er achter ook zijn. Hoe imponerend de gebouwen ook ogen. Het was te stil, te koud… mij bekroop zelfs even een gevoel van beklemmende eenzaamheid.


Bij Sounds was het volle bak: Record Store Day was de reden. Tientallen liefhebbers op zoek naar het juiste zilveren schijfje of die fraaie plak Zwart Goud. Verder harde muziek, groepjes mensen die druk in gesprek waren over hun passie, flesjes bier die van hand tot hand gingen, een hele serie live optredens en natuurlijk veel bekende gezichten. Ik kocht wat vinyl en dompelde mij 40 minuten lang onder in de vette bluesrock van de Guy Smeets Band. Een groter contrast met de kloostergangen van vanmorgen was niet mogelijk. Er verscheen stilletjes een lach op mijn gezicht. Geen betere manier om tot mezelf te komen dan in deze ambiance. Rockmuziek blijft voor mij de beste medicijn tegen de waan van de dag. Rockmuziek gaat vaak over de alledaagse verleidingen, maar ook over deze gekke wereld en hoe je daar het beste tegen kunt wapenen. Op een van mijn aanwinsten van vandaag zingt ene Lennon over Mind Games…..Uiteindelijk komt het daar inderdaad bij alles op neer. Kille kloostergangen, dampende rock, het eigen gevoel dat je er aan geeft. Het maakt niet uit. Het zijn telkens weer Mind Games.

Rob

Geen opmerkingen:

Een reactie posten