dinsdag 3 december 2013

De 10 beste albums van 2013

Dit was een zwaardere bevalling dan in 2012. De eerste vier posities waren duidelijk. Vier albums die er met kop en schouders bovenuit staken. De volgende zes verdienden eveneens een plekje in mijn albumlijst van dit jaar, maar zo waren er nog veel cd's die om een plekje in deze felbegeerde lijst gevochten hebben.

Voor een aantal albums die niet in de lijst voorkomen, geldt dat ze één, twee of drie ijzersterke nummers bevatten die me het hele jaar veel plezier hebben bezorgd. Dan ben je al snel geneigd om het complete album hoger te waarderen. Na een extra luisterbeurt blijkt dan dat het restant niet kan tippen aan die absolute uitschieters. Ook zijn er cd's gemaakt waarbij ik bij de eerste luisterbeurt dacht dat ze het zeker tot de top 10 zouden schoppen. Denk aan Arcade Fire of Ayreon die afgelopen najaar verschenen. Om welke reden dan ook, heb ik ze daarna nauwelijks meer gedraaid en verdwenen ze in de welbekende vergeethoek. Een slechte reden want waarschijnlijk bezorgen ze mij de komende maanden nog veel luisterplezier en denk ik dan: ze hoorden er toch in. Maar helaas, ergens moet je als samensteller een grens trekken. Er zijn tenslotte voldoende kandidaten voor de Album top 10 van het jaar.

De primeur van deze lijst was zoals gewoonlijk voorbehouden aan mijn muziekvrienden van de FF. Zij waren bijvoorbeeld verbaasd over de nummer twee positie: Editors. Niet hun Cup of Tea. De nummer zes was voor hun de grootste verrassing: de rockopera van Avantasia.  Er zijn ook mensen die niets begrijpen van mijn enthousiasme over de nummer één van dit jaar. Zo heeft ieder waarschijnlijk zijn mening over elk album dat er in staat en misschien nog wel meer over de platen die schitteren door afwezigheid. Dat een aantal -terecht of onterecht - in de vergeethoek raakte, heeft alles te maken met het wekelijkse giga-aanbod van nieuw werk. Waar we in het verleden een keuze maakten uit maximaal 25-30 albums, daar vliegen de nieuwe releases ons wekelijks om de oren.

Enfin. Er valt veel over te zeggen. Of je het leuk vindt of niet, maar dit is mijn album top 10 over 2013. De top 10 van de beste muziek-dvd's (docu's en concerten) volgt pas eind december!



1- Dream Theater - Dream Theater

2- Editors - The Weight of your Love


3- Riverside - Shrine of New Generation Slaves


4- Steven Wilson - The Raven that Refused to Sing


5- David Bowie - The Next Day


6- Avantasia - The Mystery of Time


7- Alter Bridge - Fortress


8- White Lies - Big TV


9- The Strypes - Snapshot


10- Paul McCartney - New

Geen opmerkingen:

Een reactie posten