woensdag 4 december 2013

Nieuw project: Bijzondere Venlonaren

"We gaan iets nieuws beginnen." Het blijft een legendarische zin waarmee Sport 7 zich medio jaren 90 als eerste Nederlandse sportzender op de kaart wilde zetten. De afloop is bekend, de zender werd een flop en die slogan werd nog vaak met veel cynisme uitgesproken binnen de Nederlandse tv-wereld. Die woorden zal ik dan ook niet gebruiken. Bij mij past het beter om te zeggen: "Ik ga iets doen waar mijn hart ligt." Een project over mijn eigen stad Venlo. Samen met fotograaf Leon Vrijdag zal ik vanaf januari kleurrijke Venlonaren op bijzondere wijze portretteren. Hoe? Gewoon, op internet. Middels een boeiend interview met treffende foto's. Portretten waarbij de persoonlijkheid van die mensen centraal komt te staan.

Venlo is een gemeente die aan de weg timmert. In amper twee decennia is het beeld van mijn thuishaven omgezet van 'De Bende van Venlo' tot 'Beste Binnenstad van Nederland'. Van de titel drugsstad aan de Maas tot bruisende Noord-Limburgse gemeente waar veel, heel veel te doen is. Dat is een uitzonderlijke prestatie.


Een stad is echter meer dan evenementen, gebouwen en locaties. Een stad krijgt vooral vorm door de mensen die er wonen en werken. Alleen buiten de eigen stadsmuren lopen al veel bijzondere Venlose persoonlijkheden rond: ik noem een personality als Chantal Janzen,  maar ook spraakmakende politici als Geert Wilders, Mark Verheijen en Jolande Sap. En wat te denken van programmamaker Lex Uiting, acteur Huub Stapel, zanger Bo-Saris (voorheen Boris), toneelregisseur Theu Boermans, zangeres Kelly ter Horst, filmmaker Jim Taihuttu, Bundesliga trainer Jos Luhukay en iemand die we nooit mogen vergeten; de te vroeg overleden topmuzikant Glenn Corneille. Zo zijn er nog vele anderen. Echter, binnen de stadsmuren lopen nog meer getalenteerde mensen rond die met veel plezier aan hun passie werken. Bekende en minder bekende persoonlijkheden die een boeiend verhaal te vertellen hebben. Een verhaal dat schuil gaat achter de dagelijkse waarheid. Ieder mens heeft tenslotte minimaal één bijzonder verhaal te vertellen.

Leon en ik willen die verhalen in woord en beeld gaan neerzetten. Voor iedereen toegankelijk. Verhalen waar de persoon vertelt over zijn bijzondere hobby, de drijfveren en bijzondere momenten in zijn of haar leven. Wij gaan het met veel plezier doen en verwachten dat zowel Venlonaren als mensen van buiten de gemeente de portretten met veel plezier zullen lezen en bekijken.

Na de feestdagen volgt in ieder geval meer nieuws.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten