zondag 7 december 2014

Concert top 10 2014

Na de tien beste albums van afgelopen jaar, vandaag de concert top 10 over 2014. Een fraai lijstje, maar het had nog mooier kunnen zijn. Door de hier op dit blog vaker aangehaalde omstandigheden, moest ik zeker in de tweede helft van dit jaar veel concerten aan mij voorbij laten gaan. De al gekochte kaartjes werden verkocht of het plan om een ticket te kopen, verdween direct in de prullenbak.

Gelukkig was daar de eigen omgeving die voor een prima oplossing zorgde. Niet alleen het Zomerparkfeest Venlo - dat m.i. zijn beste editie ooit neerzette - maar ook de opening van het nieuwe Poppodium Grenswerk in mijn eigen stad zorgde voor het nodige muzikale vertier. Zo is er toch een uitstekende concert top 10 samengesteld met waarschijnlijk een verassende, maar oh zo terechte nummer één.


:
1-Zomerparkfeest - 14 t/m 17 augustus, Julianapark, Venlo
2-Robert Plant - Pinkpop - 8 juni, Pinkpop, Landgraaf
3-The Eagles - 23 mei, Ziggo Dome, Amsterdam
4-Dream Theater - 18 februari, Mitsubishi Halle, Dusseldorf
5-Rolling Stones - 7 juni, Pinkpop, Landgraaf
6-Prince - 25 mei, Ziggo Dome, Amsterdam
7-Transsiberian Orchestra - 15 januari, Mitsubishi Halle, Dusseldorf
8-Golden Earring - 27 augustus, Openluchttheater De Doolhof, Tegelen
9-Status Quo - 19 maart, König Pilsener Arena, Oberhausen
10-Gregory Page - 26 oktober, Grenswerk, Venlo

Een festival op 1? Ja. Ik ben tijdens die vier dagen in augustus volledig verrast door vele fantastische optredens. Zoals ik toen al zei: een diepe buiging voor de organisatie die echt de crème de la crème van hippe bandjes of minder bekende grootheden uit de Internationale popscene wist binnen te trekken. Tel daar de bijzondere locatie - het Julianapark - bij op en de eerste plaats is verklaard. Tommy Castro & The Painkillers, Birth of Joy, Guy Smeets Band, Myles Sanko, Town of Saints, Larry and his Flask en Bongo Botrako. Het waren voor mij de hoogtepunten van vier dagen proeven en genieten. Natuurlijk droeg het 'Little House on the Prairie' kerkje - waarin zich misschien wel de meest bijzondere optredens afspeelden - daar ook aan bij. De lat voor 2015 ligt hoog.

De rest van de lijst spreekt voor zichzelf. Zoals eergisteren hier al vermeld gaat de focus voor komend jaar op de ouwe lullen bandjes. Maar die kwamen in de afgelopen 12 maanden ook al veelvuldig voorbij. Bij een aantal acts is de kans groot dat ik ze in 2014 voor het laatst heb gezien; The Rolling Stones, The Eagles, Status Quo (sowieso in de originele bezetting, dat was eenmalig) en Robert Plant. Nee, niet The Golden Earring. Die zag ik heel lang niet en nu al twee jaar op rij wel. Daar komt in 2015 zeker een vervolg op.

Een optreden dat buiten de lijst valt - omdat het een aparte setting was - maar zeker een vermelding verdient, was het optreden van Jake Clemons dat ik in september in een huiskamer in Tegelen mocht meemaken. De saxofonist van The E street Band deed in het najaar een aantal van deze bijzondere concerten in Europa. Op het laatste moment kreeg ik nog een uitnodiging voor deze speciale avond. De meest intieme setting die ik ooit op muzikaal gebied mocht ervaren.

Ja, er resten nog twee concerten dit jaar. Beiden in Grenswerk. Beiden van acts die mij onbekend zijn. De tiende plek die Gregory Page wist te veroveren, was al een lastige keuze. Die twee acts zullen in deze lijst zo goed al zeker geen verandering brengen. Mochten ze mij alsnog omver blazen dan gaan ze bij voorbaat al mee naar het jaaroverzicht van 2015.

Rest nog een bijzonder woord van dank aan iedereen die mij in de afgelopen twaalf maanden weer op de diverse muzikale tripjes heeft vergezeld. Dank voor de gesprekken. Dank voor de ritjes. Dank voor de gezelligheid. Dank voor de afleiding. We doen het komend jaar gewoon weer. Dan hopelijk nog vaker. Gewoon in Grenswerk, het Parkfeest of in Amsterdam, Nijmegen, Tilburg Dusseldorf, Keulen of waar onze muzikale helden zich dan ook laten zien.

Rob

Geen opmerkingen:

Een reactie posten