zaterdag 27 december 2014

Top 2000 spel: 125 artiesten live gezien

De Top2000 lijkt een bindende factor in het land. Of de mensen er nu over discussiëren, gezamenlijk naar de radio luisteren of de liedjes bestuderen: bijna iedereen praat er over. Dat is knap. De lijst der lijsten zorgt zelfs voor spontane acties. Zo zag ik gisteravond een grappig spelletje op Facebook voorbij komen: hoeveel acts uit de Top2000 heb jij al live aan het werk gezien? De schrijver van het bericht kwam zelf tot het respectabele aantal van 64. Dat vond ik veel. In een razendtempo nam ik de lijst door en schrok in positieve zin van het aantal artiesten uit de lijst die ik al live heb mogen zien: minimaal 125.


Bijschrift toevoegen
Ja, minimaal 125. Zoals gezegd: ik ging in een pleurisvaart met mijn vinger langs de liedjes, noteerde snel de naam als de herinnering van een liveshow in mij opkwam, maar bij een aantal artiesten twijfelde ik ook. Ze waren op het festival waar ik rondliep. Of ik ze toen gezien heb? Soms weet ik het niet meer. Zeker niet als de act mij niet kan imponeren. Misschien heb ik toch staan kijken, maar is de herinnering bewust verdrongen of simpelweg weggeblazen door een veel betere act die op dezelfde festivaldag speelde. Het uitzoeken van de namen was een pleuriswerk; het schrijven van de rest van dit blog is een peulenschilletje. Want nu passeren 125 namen in willekeurige volgorde de revue. Ik kocht er een kaartje voor, ze waren openingsact, stonden op een festival of traden ergens op een plek op waar ik op dat moment moest zijn. Niet alle genoemde acts zijn mijn favorieten (het gros vanzelfsprekend wel), maar ik heb ze wel live in actie gezien. Sterker, ik kan ze zelfs nog herinneren. In willekeurige volgorde… 125 namen uit de Top2000 die ik op het podium in actie zag. Daar komen in 2015 in ieder geval The Who en Fleetwood Mac bij.

Dit is de lijst:

The Eagles, Iron Maiden, Anastasia, The Offspring, Radiohead, The Verve, Billy Joel, Guns n' Roses, Metallica, Pearl Jam, Dire Straits, Coldplay, Bruce Springsteen, U2, Golden Earring, Guus Meeuwis, David Bowie, Rolling Stones, The Doors, Simon & Garfunkel, AC/DC, Ramses Shaffy, Toto, Red Hot Chili Peppers, Marco Borsato, The Cult, Bob Dylan, The Cranberries, Skik, Earth Wind & Fire, Journey, Van Morrison, Madness, Queensryche, Daniel Lohues, The Police, KISS, Henk Westbroek, Faithless, Herman van Veen, Editors, Van Halen, Simply Red, Krezip, Whitney Houston, Alain Clark, Kane, Sting, Rage Against the Machine, Simple Minds, Black Sabbath, Foo Fighters, Michael Jackson, Frank Boeijen, Kings of Leon, Anouk, Elbow, Kensington, Linkin Park, Mumford & Sons, Tina Turner, Bon Jovi, Slayer, De Dijk, Within Temptation, Boudewijn de Groot, Ed Sheeran, Live, Blöf, John Mayer, Soundgarden, George Baker, Status Quo, George Michael, Rod Stewart, Bryan Adams, Alanis Morissette, Paul McCartney, Doe Maar, Rowwen Heze, Paul Weller, Whitesnake, James Brown, Kim Wilde, Manic Street Preachers, Duran Duran, Smashing Pumpkins, The Nits, Lenny Kravitz, Novastar, Robert Plant, Barry White, Reo Speedwagon, Neet oet Lottum, Arctic Monkeys, Spandau Ballet, Miss Montreal, Manu Chao, Level 42, Kaiser Chiefs, Robert Cray, Dave Berry, Candy Dulfer, Skunk Anansie, Waylon, Trijntje Oosterhuis, Living Colour, Saybia, Motorhead, Junkie XL, Peter Koelewijn, UB40, Blind Melon, System of a Down, The Kooks, The Specials, Counting Crows, Black Crowes, Stereophonics, Jamiroquai, Deep blue Something en Rammstein….

En welke bands heb jij live aan het werk gezien?
Rob


Geen opmerkingen:

Een reactie posten