maandag 1 december 2014

Boekrecensie: Demonen

Zoals beloofd vanaf vandaag gedurende de hele maand december, elke dag een stukje op dit blog. Net zoals in 2013. Het einde van het jaar is altijd goed voor overpeinzingen en gelet op de sterk afnemende hectiek in mijn werk, is deze periode hiervoor meer dan ideaal. Ik kan deze serie natuurlijk niet anders beginnen dan met een soort van recensie van Demonen; het boek van mijn broer Jac Buchholz.

Ruim een week geleden schreef ik hier al een eerste indruk; inmiddels is het boek uit en is het aan mij de eer hierover een mening te geven. Dat is niet eenvoudig want ik wil natuurlijk niets prijsgeven over de inhoud van deze thriller. Toen ik zelf net bezig was met het lezen van dit boek, vertelde iemand hoe hij het einde van 'Demonen' had ervaren. Hoewel deze persoon totaal niets inhoudelijks vertelde, nam ik het onbewust toch mee. Bij de laatste honderd pagina's was daar heel vaak de gedachte: nou, waar blijft dat aspect wat deze persoon bedoelde? Het kwam niet. Ik zag het niet en inmiddels ook na zijn uitleg, begrijp ik nog niet waarom hij de laatste pagina's zo geïnterpreteerd heeft. Dat is het mooie van een boek. Iedereen haalt er iets anders uit. Zoals in dat vorige stukje al beschreven, ben ik onder de indruk. Ja natuurlijk is Jac mijn broer. Hoe zeer ik het ook bestrijd dat het geen invloed heeft; het zal ergens toch meespelen. Toch vlogen er vaak vele pagina's voorbij zonder dat ik ook maar ergens dacht: dit is het boek van mijn broer. En als dat wel het geval was dan was het vooral respect: hoe heeft hij die 384 pagina's bij elkaar verzonnen? Dat vind ik vooral ongelooflijk knap. En het verveelt geen moment.

Na een bladzijde of dertig sleurde de verhaallijn mij mee en las ik 'Demonen' binnen vijf dagen uit. Dat mag hij als een compliment beschouwen. Ik lees nauwelijks fictie en als ik er al aan begin, duurt het lang voordat een boek uit is. Bij mij is een duidelijke voorkeur voor biografieën, historische boeken of literatuur waarin een actuele ontwikkeling in de wereld verder wordt uitgediept. Nergens was dit debuut van mijn broer voor mij moeilijk of lastig. Als er in het begin van het verhaal al een aantal personen snel achter elkaar de revue passeerden, gebruikte ik ezelsbruggetjes om ze te onthouden. Zelden was er de noodzaak even terug te bladeren; De verhaallijn en de diverse personages waren voor mij prima te volgen. Andere personen hebben inmiddels laten weten - zeker in het begin - er duidelijk de aandacht bij te moeten houden.

'Demonen' doet zijn naam als thriller eer aan. Het is spannend, meeslepend, macaber en wekt de nieuwsgierigheid. Als ik al iets moet vertellen over de inhoud dan is dat het verhaal gaat om een groepje vriendinnen met verschillende karakters en levens. De hoofdpersonen - Jeanette - is de meest gecompliceerde en lijkt vooral bezig met het occulte en onverklaarbare. Ze gaat op onderzoek, duikt in het verleden, krijgt te maken met lugubere moordzaken en ziet dingen die er niet zijn… of wel?

Meer ga ik echt niet zeggen. Ja, ik moet natuurlijk een puntje van kritiek leveren. Dat vind ik lastig. Vooral omdat in mij geen ervaren fictie-lezer schuilt. Misschien had Jac ergens iets weg moeten/kunnen laten; het boek een aantal bladzijden dunner gemaakt. Maar telkens als ik dat punt benoem, kan ik niet aangeven waar. Een persoon kwam met een voorbeeld van een passage die er misschien uit had gemogen. Schoorvoetend kon ik me daar enigszins in vinden. Toen ik even later een ander trof die 'Demonen' al gelezen had, haalde hij echter nonchalant en verbaasd zijn schouders op: "Dat kan ik niet vinden; zo heb ik het niet ervaren." Kortom: iedere lezer ervaart het boek op zijn eigen manier. En de reacties die ik tot nu toe heb gehoord, zijn louter positief. "Het had zomaar een vertaling van een ervaren buitenlandse auteur kunnen zijn," zo liet weer iemand anders weten. Kortom Jac krijgt behoorlijk wat veren in zijn reet gestoken. En dat is terecht. 'Demonen' is een spannend, meeslepend verhaal dat ik iedereen kan aanraden. De decembermaand is er ideaal voor. Kopen dus. Het is in heel Nederland verkrijgbaar en de auteur is echt niet te beroerd een exemplaar te signeren of van een persoonlijke noot te voorzien.

Rob

Geen opmerkingen: